Stedentrips

woensdag 16 november 2016

Een week op Oahu, Hawaii

In september 2013 ben ik naar Hawaii geweest. In eerste instantie wilde ik er een paar weken naartoe en dan meerdere eilanden aandoen, maar uiteindelijk heb ik besloten om 1 eiland te combineren met Las Vegas en Californië. Ik heb toen gekozen voor Oahu, waar ik eind jaren 90 ook al een keer ben geweest en waar ik destijds niet zo van onder de indruk was. Waarom ik dan toch voor Oahu heb gekozen? 1 woord: Lost.
Lost behoord tot mijn meest favoriete series allertijden, ondanks dat het al jaren van de buis is. Behalve dat ik het een onwijs goede serie vind, geven de schitterende beelden van het eiland mij ook enorme reiskriebels! En Lost is opgenomen op Oahu, dus heeft Oahu een tweede kans gekregen! De andere eilanden heb ik niet eens overwogen.
En wat heb ik dan een hele week gedaan? Hier een overzicht:

Dinsdag 24 september 2013
Vanaf San Diego vlieg ik met Hawaiian Airlines in ruim 5 uur rechtstreeks naar Honolulu. De service is uitstekend aan boord! Ik krijg een vegetarische lunch met een lekker flesje wijn erbij en word daarnaast ook voorzien van lekkere snacks. Tijdens de relaxte vlucht moet ik nog een formulier invullen waarop ik beloof dat ik geen enge dieren zoals slangen in mijn tas heb zitten.
Bij aankomst word ik door een medewerkster van Hawaiian Airlines welkom geheten en krijg ik een lei om mijn nek gehangen. Een verrassing is dit niet, want ik had deze lei greeting voor vertrek voor mezelf geregeld. Ik vlieg tenslotte niet iedere dag naar Hawaii, dus als ik het doe dan moet ik het goed doen!

Een shuttle bus van Hawaiian Airlines brengt mij naar mijn adres voor komende week. Dit is een AirBNB in hartje Waikiki. Zodra ik ben aangekomen email ik de eigenaar, Twu, die gelijk een berichtje terug stuurt dat hij onderweg is. Ik heb de sleutel van het appartement al uit het kluisje gehaald, maar wacht even op Twu voor ik naar het appartement ga.
Het is een klein maar comfortabel appartement en werkelijk van alle gemakken voorzien! Een heerlijk groot comfortabel bed, bad, douche, kitchenette, wifi, snorkel spullen, een surfboard, en een balkon met uitzicht op de oceaan. Hier zal ik mij de komende week wel vermaken!

Nadat ik ben opgefrist loop ik een rondje over Waikiki Beach en haal ik wat boodschappen bij de ABC store (wat overigens een waanzinnige winkel is!) Daarna neem ik een duik in de oceaan en kijk ik op het strand naar de zonsondergang. Een goed begin van een fantastische week!

hawaii1

Woensdag 25 september 2013
Vandaag staat er een Lost tour op het programma! Ik word om 08:00 uur opgehaald door mijn tourguide van Hawaiian Escapades. Het blijkt dat ik vandaag de enige ben die de tour wil doen. Over het algemeen wordt een tour gecanceld bij te weinig deelnemers, maar nu krijg ik een privé tour. Super! Het voordeel van een privé tour is dat we in een mooie auto rijden en dat ik de route mag bepalen. Ik geef aan welke locaties ik graag wil zien, en mijn guide rijdt overal naartoe terwijl hij onderweg heel veel informatie geeft over zowel Lost als Oahu. We scheuren het hele eiland over, stoppen meerdere keren om een korte hike te maken, lunchen bij een restaurant waar Lost acteur Daniel Dae Kim de eigenaar van was, en komen langs tv opnamen van Hawaii Five O. Ik kijk mijn ogen uit! Daar loop ik dan, door Dharmaville en over het strand waar Oceanic 815 is gecrasht. Ik kan het soms niet geloven en geniet iedere seconde van de tour! Om 17:15 uur word ik weer afgezet bij mijn appartement. De tour was zeker niet goedkoop, maar het was het geld meer dan waard.

hawaii2.jpg
Donderdag 26 september 2013
’s Ochtends vroeg word ik opgehaald door de shuttle van North Shore Shark Adventures. Jawel, vandaag ga ik met haaien zwemmen! De shuttle brengt mij samen met wat anderen naar Haleiwa aan de North Shore, vanwaar de tour vertrekt. Met een klein bootje varen we naar open water waar er een kooi op ons ligt te wachten. Het is de bedoeling dat wij in de kooi gaan terwijl de haaien vrij om ons heen zwemmen. De groep wordt in tweeën verdeeld en terwijl de eerste groep in het water ligt, kijk ik vol verwondering naar de haaien die om de boot zwemmen. Wat zijn het er veel! Ik kan niet wachten tot ik zelf in het water lig! Een half uur later is het dan zover. De haaien waren vanaf de boot al een indrukwekkend gezicht, maar in het water zijn ze helemaal ontzagwekkend! Er zwemmen minstens een dozijn haaien en een barracuda om ons heen. Fantastisch! Wat is dit een geweldige belevenis!

De middag spendeer ik op Waikiki Beach. Niet om te zonnen maar omdat hier vanavond de première is van het 4e seizoen van Hawaii Five O. Bij Queens Beach is een speciaal podium met een groot scherm geplaatst en vanaf de straat naar het podium ligt een rode loper waar vanavond de special quests over kunnen schrijden. Om een beetje goede plek te bemachtigen moet je tijdig op het strand aanwezig zijn. Dit is absoluut geen straf, want de hele middag hangt er een gezellige festival sfeer. Er zijn een aantal stands met lekkere hapjes en drankjes, en op het podium zijn goede acts te bewonderen, zoals de neef van 1 van de acteurs uit de serie die een lekker muziekje speelt.

Bij de première zijn ook een aantal Hawaii Five-O acteurs aanwezig, waaronder de protagonist Alex O’Loughlin die werkelijk vlak langs mij loopt en waarvan ik over het hek heen een knuffel krijg! Ik ben helemaal flabbergasted. Hij ziet er zo vermoeid uit, maar neemt de tijd om zijn fans te woord te staan. Terwijl ik nog sta te glunderen en driftig op zoek ben naar mijn camera die ik gewoon in mij handen heb, is Alex alweer verder gelopen en krijgt de volgende fangirl een knuffel.
Na wat officiële toespraken en een spectaculaire vuurdans wordt de eerste aflevering van het nieuwe seizoen vertoond. Desmond uit Lost heeft een gastrol en op het moment dat hij op het grote scherm verschijnt begint het publiek te juichen. Lost is nog steeds erg geliefd onder de Hawaiianen. De avond wordt afgesloten met een concert van de Jonas Brothers. Tienermeisjes worden wild en ik besluit het voor gezien te houden.

hawaii3.jpg


Vrijdag 27 september 2013
Na een lekker ontbijtje op m’n balkon begeef ik mij naar Diamond Head Crater (Le’ahi).
Diamond Head is een vulkanische slakkenkegel die werd gevormd tijdens de “Honolulu Volcanic Series”, een reeks uitbarstingen van de Ko’olau vulkaan. Gewapend met een paar flesjes drinken en een zakje noten begin ik aan de wandeling naar de top. Het eerste deel is een makkelijk betonnen pad, maar dit verandert al snel in een zandpad dat steeds steiler en smaller wordt. Tenslotte krijg je nog een paar trappen voor je kiezen. Het is erg druk op de trail. Dit wist ik van tevoren en had ik kunnen mijden door eerder op pad te gaan. Maar een dagje uitslapen was ook erg lekker! Onderweg stop ik een paar keer om even te genieten van het uitzicht wat steeds mooier wordt. Hoewel de trail niet zo makkelijk is als ik van tevoren had gedacht, loop ik alsnog in zo’n 50 minuten fluitend op mijn slippertjes naar boven. Het uitzicht over de Stille Oceaan en het drukke Waikiki Beach is adembenemend mooi. Een aanrader deze hike!
Zodra ik weer beneden ben trakteer ik mezelf op een welverdiende shave ice en besluit ik om via Diamond Head Road terug te wandelen naar Waikiki Beach. Deze weg loopt langs de kust, de vuurtoren en mooie woonwijken. Het is een flinke wandeling, maar ook zeker de moeite waard!
’s Middags neem ik de boogieboard mee naar het strand en koop ik wat souvenirs.
Tegen de avond is het tijd om naar het Hilton te gaan. Hier wordt iedere vrijdagavond vuurwerk afgestoken en dat wil ik graag zien. Het is een zwoele avond met een heerlijk briesje. Het vuurwerk zie ik vanaf de boardwalk met mijn voetjes in zee. Er is geen opzwepende muziek zoals bij Disney, maar het is net zo magisch!

hawaii4

Zaterdag 28 september 2013
Het is vandaag nationale museumdag. Dit houdt in dat er door de gehele VS musea zijn waar je gratis naartoe kan. Voor vertrek heb ik gekeken welke Hawaiiaanse musea hieraan deelnamen, en toen ik zag dat Iolani Palace er 1 van was, heb ik gelijk een kaartje gereserveerd. Maar voor ik hier naartoe ga kijk ik op Kalakaua Ave naar de Floral Parade van Aloha Festivals. De fleurige parade is onderdeel van een serie culturele evenementen welke allemaal gratis toegankelijk zijn.
De Floral Parade is een lange parade met vele marching bands, leuke auto’s, en mooi versierde praalwagens met traditionele dansers. Het belangrijkste onderdeel zijn de 8 Hawaiiaanse eilanden die worden vertegenwoordigd middels een Koningin en prinses op paarden. Het is een prachtig gezicht! Het is ook heel duidelijk te zien dat Hawaiianen trots zijn op hun afkomst en hun oorspronkelijke tradities in ere houden.
Na de indrukwekkende parade, die een stuk langer duurde dan ik had verwacht, pak ik de bus naar downtown Honolulu. Hier ga ik naar Iolani Palace, het enige koninklijke paleis van de VS. Want van 1795 tot 1893 was Hawaii een koninkrijk. In 1893 vond een staatsgreep plaats en werd koningin Liliuokalani afgezet door Amerikaanse zakenlieden. In 1894 werd Hawaii een republiek en in 1898 werden de eilanden officieel geannexeerd door de VS.
Voor ik naar binnen mag krijg ik een video te zien en moet ik slofjes om mijn schoenen doen om de vloer te beschermen. Ik vind het erg indrukwekkend om door het paleis te lopen, en met name de kamer van koningin Liliuokalani vind ik razend interessant. Voor iedereen die een beetje interesse heeft in geschiedenis is Iolani Palace een must see tijdens een reis naar Oahu.
Na mijn bezoekje aan het paleis loop ik naar de overkant van de straat, naar het beeld van koning Kamehameha I. Zijn standbeeld staat voor Aliiolani Hale, waar op dit moment het Hawaiiaanse hooggerechtshof is gevestigd.
TV fans zullen dit vast wel herkennen als het hoofdkantoor van Hawaii Five-O!
Hierna verken ik wat meer van downtown Honolulu, bezoek ik nog wat Lost locaties en slenter ik door Chinatown voor ik de bus terugpak naar Waikiki.

De avond spendeer ik bij het Royal Hawaiian Center, om daar te genieten van live entertainment. Zo is er vanavond een traditionele hula dansgroep, komt een jonge Elvis Presley langs om even met zijn heupen te wiegen, en is er een leuk bandje met huladanseres. De shows zijn gratis toegankelijk en erg leuk om even te zien!

hawaii5.jpg

Zondag 29 september 2013
Voor dag en dauw word ik door de shuttle bus naar Kualoa Ranch gebracht. Dit 4000 acre private nature reserve is, zoals de naam al doet vermoeden, een werkende ranch met koeien en paarden en dergelijke. Maar de ranch wordt ook gebruikt voor vele film en tv-opnames als bijv. Jurassic Park, Godzilla, Hawaii Five-0 en mijn geliefde Lost. Maar je kan er ook leuke tours maken. En dat is wat ik vandaag ga doen!
Omdat ik een beetje op mijn budget moet letten maar tegelijk wel zoveel mogelijk wil zien van de ranch, heb ik gekozen voor een aantal goedkopere tours waarmee ik een volle dag zoet zal zijn. Dit zijn de Movie Sites & Ranch Tour, Jungle Expedition, Fishpond & Tropical Garden Tour en de Tikis & Legends Tour. Eigenlijk wilde ik graag de Ocean Voyage doen, maar deze tour is op zondag niet beschikbaar. No worries, de tours die ik nu doe zijn stuk voor stuk aanraders!
Ik zie veel bekende filmlocaties waaronder ook lekker veel locaties van Lost. Geweldig! Daarnaast word ik getrakteerd op adembenemende vergezichten, prachtige natuur en indrukwekkende geschiedenis. Tussen de tours door neem ik een kijkje bij de kinderboerderij, loop ik naar het strandje tegenover de ranch, eet ik een lekker lunch en koop ik wat souvenirs. Ondanks dat ik geen luxe tours heb gedaan, heb ik wel veel kunnen zien en doen en heb ik van iedere minuut genoten. Wat is het hier verschrikkelijk mooi!!
(Een uitgebreid verslag over deze dag volgt!)

hawaii6

Maandag 30 september 2013
Op mijn laatste volle dag op Oahu pak ik het openbaar vervoer naar de North Shore, wat vooral bekend staat als surf paradijs vanwege de enorm hoge golven (banzai pipeline). Na een lange rit met de bus stap ik uit bij Waimea’s Beach Park om lekker op het strand te luieren en in de oceaan te zwemmen. De golven zijn nog niet super hoog, maar toch is het een feest om naar de surfers te kijken. Hierna loop ik naar Waimea Valley waar ik een mooie wandelroute volg naar een waterval. Het is een kleine waterval en het is ook ontzettend druk, maar de locatie is prachtig en het water heerlijk! Tijdens het zwemmen denk ik even aan Disney’s Jungle Cruise: Ladies and gentlemen, the backside of water!
Vervolgens is het tijd om de bus te pakken naar Laniakea Beach, dat in de volksmond ook wel Turtle Beach wordt genoemd omdat hier zoveel zeeschildpadden zijn te zien.
Er zwemmen een aantal schildpadden in de zee en botsen soms met grof geweld tegen een rots aan. Het is ontzettend leuk om de enorme schildpadden te zien en ongelooflijk indrukwekkend als ze ineens naast je zwemmen! Er ligt ook een schildpad op het strand te zonnebaden. Dit is Brutus, een oude schildpad die een shark attack heeft overleefd. Om Brutus heen ligt een touw gespannen om te voorkomen dat mensen hem lastig vallen door te dichtbij te komen of bovenop hem gaan zitten. Er zijn mensen die dit toch proberen maar gelukkig meteen worden terug gefloten door vrijwillige schildpad bewakers.
Een bezoekje aan de North Shore is niet compleet zonder een shave ice van Matsumoto te hebben gegeten, dus dat is ook precies wat ik ga doen! Terwijl ik smul van deze lekkernij, geniet ik van het gezellige plaatsje Haleiwa. De sfeer is hier zo anders dan bij Waikiki. Veel meer relaxt.
Na een heerlijke dag reis ik terug naar Waikiki Beach, waar ik mijn laatste avond op het eiland aflsuit met een etentje bij Duke’s. Goed eten, lekkere cocktails en een prachtig uitzicht over het strand, ik prijs mezelf een gelukkig mens.

hawaii7.jpg

Dinsdag 01 oktober 2013
Terwijl ik de laatste spullen in mijn trolley stop volg ik op tv het laatste nieuws over de US federal government shutdown die vandaag is ingegaan. De shutdown betekent dat de Nationale Parken in de VS gesloten zijn, waaronder ook Pearl Harbor waar ik vanochtend naartoe zou gaan. Ik stuur verschillende emails en krijg als antwoord dat mijn bezoekje inderdaad niet kan doorgaan, maar dat ik het geld van mijn van tevoren gekochte kaartje krijg teruggestort. Ik baal, want ik had hier erg naar uitgekeken, maar c’est la vie. Het is ook weer een goede reden om terug te komen naar Oahu!
Gelukkig zijn er veel alternatieven om te doen op dit mooie eiland!  Zo worden er bij het Royal Hawaiian Center dagelijks gratis cursussen gegeven waarvoor je je niet van tevoren hoeft op te geven. Vandaag is er een cursus hula dansen en lei maken, en ik besluit om beide doen.
Bij het hula dansen wordt uitleg gegeven over de betekenis van de dansen en hoe je met gebruik van je handen een verhaal vertelt. Behalve dat het erg leuk is om te doen, is het ook erg interessant om wat meer te leren over de Hawaiiaanse cultuur.
Ookhet lei maken is erg leuk! Ook hier wordt er veel verteld over de betekenis van de bloemen en de Hawaiiaanse geschiedenis. Ik krijg een zakje met prachtige tropische bloemen waarvan ik een mooie krans maak. Als ik vertel dat ik later op de dag terug naar huis reis en de krans hier wil achterlaten, wordt mijn krans in een tas gestopt en krijg ik instructies over hoe ik het best de krans te vervoeren.
Ondanks dat ik het nog steeds jammer vind dat Pearl Harbor is komen te vervallen, zijn deze cursussen heel goede vervangers waarvan ik erg blij ben dat ik ze heb kunnen doen!
Aan het eind van de middag word ik opgehaald door de shuttle van Hawaiian Airlines. Ik heb dezelfde chauffeur als op de heenreis, wat erg gezellig is! Aangekomen op het vliegveld zeg ik braaf dat ik verse bloemen bij mij heb, maar het blijkt geen probleem om deze mee te nemen door de douane.
De luchthaven is niet zo groot, maar is wel voorzien van een mooie tuin waar het heerlijk toeven is.
Tegen middernacht stap ik in het vliegtuig voor de lange zit naar Nederland.
Mahalo, Oahu, voor een onvergetelijke week! A hui hou. Until we meet again. <3

hawaii8.jpg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten